Pierwsza pomoc – zespół czynności wykonywanych w razie wypadku, urazu lub nagłego ataku choroby w celu ochrony życia lub zdrowia poszkodowanego oraz zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej.
źródło - www.emergencyportal.p
Prezes - dh Sendor Paweł
Zastępca prezesa - dh Klimek Krystian
Naczelnik - dh Zwoliński Michał
Zastępca naczelnika - dh Dudzicki Sebastian
Gospodarz - dh Rafał Bania
Sekretarz - dh Kuś Marcin
Skarbnik - dh Skotniczny Michał
Członkowie honorowi:
- Macałka Stanisław
- Marek Tadeusz
- Nędzka Tadeusz
- Olek Stanisław
Członkowie czynni:
- Bania Rafał
- Dąbrowski Maciej
- Dudzicki Sebastian
- Dymacz Dawid
- Janosz Szymon
- Jaros Marcin
- Jonik Bartłomiej
- Kalmuk Konrad
- Klich Tomasz
- Klimek Krystian
- Kolczyk Artur
- Kolczyk Piotr
- Kruk Dariusz
- Kruk Zuzanna
- Krzemiński Robert
- Kuś Adrianna
- Kuś Marcin
- Latos Jakub
- Luberda Jakub
- Luberda Paweł
- Maciusik Michał
- Mitoński Jerzy
- Mozgała Adam
- Mozgała Mateusz
- Pałka Weronika
- Pawlik Jakub
- Piotrowski Paweł
- Prochal Elżbieta
- Rachtan Damian
- Rachtan Józef
- Rachtan Kamil
- Rachtan Roman
- Sendor Krystian
- Sendor Paweł
- Skotniczny Karolina
- Skotniczny Michał
- Sołek Natalia
- Sołek Paweł
- Strugała Mateusz
- Szeleźnik Stanisław
- Wiktorowski Maciej
- Wilk Jarosław
- Zwoliński Michał
Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza:
- Indyka Julia
- Knapik Kacper
- Krzemińska Marlena
- Krzemińska Oliwia
- Krzemiński Krystian
- Łakomy Anna
- Migas Maja
- Pyzioł Piotr
- Rojek Gabriela
- Sendor Anna
- Sendor Martyna
- Sendor Sebastian
- Sosińska Wiktoria
- Sosiński Dawid
- Starobrat Anastazja
- Stypuła Maksymilian
- Szczepka Konrad
- Szczęsny Aleksander
- Szczęsny Patrycja
- Szewczyk Szymon
Członkowie wspierający:
- Dudzicki Stanisław
- Filo Aleksander
- Kozieł Stanisław
- Krawczyk Henryk
- Garzeł Robert
328-96 - GLBARt 1/1 Iveco Turbo Daily 65C15/ISS Wawrzaszek
Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy z funkcją ratownictwa technicznego na podwoziu Iveco Daily
Typ: GLBARt 1/1
Podwozie: Iveco Turbo Daily 65C15
Zabudowa: ISS Wawrzaszek
Kryptonim: KF 328-96
DMC: 6500 kg
Moc: 150 KM (110 kW)
Napęd: 4x2
Wymiary: 6700x2100x2500 mm
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Ilość skrytek: 7
Zbiornik wodny: 1 000 l
Zbiornik środka pianotwórczego: 100 l
Autopompa: KAPPA 125, wydajność 105 l/min przy ciśnieniu 40 bar
Sygnalizacja świetlna:
- Belka zespolona ZE Elektra LZP 2XpGW
- Lampy kierunkowe - Wesem x2
- Kogut ZE Elektra LBX 2000
- Fala świetlna ZE Elektra BŚH - 8
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Elfir Zura 2120
- Sygnał pneumatyczny
Wyposażenie m.in.:
- Aparaty OUO Drager
- Zapasowe butle do AOUO
- Sorbent
- Taśma do zabezpieczenia miejsca akcji
- Pneumatyczny maszt oświetleniowy
- Agregat prądotwórczy
- Linia szybkiego natarcia 60 m
- Węże tłoczne W75 oraz W52
- Podstawowy sprzęt burzący
- Sprzęt do zabezpieczenia miejsca akacji
- Miotły, łopaty, tłumice, widły
- Drabina nasadkowa
- Pilarka spalinowa Husqvarna
- Pilarka spalinowa Sthil
- Podkrzesywarka Sthil
- Torba medyczna PSP-R1
- Szyny kramera
- Deska ortopedyczna
- Gaśnice
- Zestaw ratownictwa technicznego Lukas
* Pompa spalinowa
* Rozpieracz ramieniowy LSP 40 EN
* Nożyce LS 301 EN
* Rozpieracz kolumnowy
* Przecinak do pedałów wraz z pompą ręczną
* Zestaw klinów stabilizujących
* Łańcuch wraz z końcówkami do rozpieracza ramieniowego
- Klucze do hydrantów
- Stojak hydrantowy
- Prądownica
- Radiotelefony nasobne Motorola
- Skrzynka z narzędziami
- Latarki Streamlight Vulcan Fire
- Flary ostrzegawcze
- Hooligan
- Zatrzaśniki
- Liny ratunkowe
- Sprzęt do ratownictwa wysokościowego
- Rozsiewacz do sorbentu
- Nosze płachtowe
- Hydronetka
- Kamizelka KDR
- Lizaki do kierowania ruchem
- Zestaw porodowy
- Kamizelka ratownika
- Kamizelki odblaskowe
- Wyciągarka
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Stara 266
Oznaczenie: GBA 2,5/16
Zabudowa: Osiny
Podwozie: Star 266
Kryptonim: KF 337-58
Rok karosażu: 2002
Napęd: 6x6
Liczba miejsc: 6
Układ siedzeń: 1+1+4
Rocznik: 1985
Moc silnika: 150 KM
Liczba skrytek: 8
Zbiornik na wodę: 2500 litrów
Wydajność autopompy: 1600 l/min
Sygnalizacja świetlna:
- Lampa zespolona (belka) - ZE Elektra
- Lampa pojedyncza - ZE Elektra
- Lampy kierunkowe - Wesem
Sygnalizacja dźwiękowa:
- Generator dźwiękowy: Elfir ZURA 1120
- Dwa sygnały pneumatyczne
Wyposażenie m.in.:
- Radiostacja Motorola
- Klin pod koła
- Zbijaki do szyb
- Aparaty OUO Drager
- Agregat prądotwórczy
- Przedłużacz
- Węże tłoczne W52 i W75
- Węże ssawne W75 i W110
- Prądownice, rozdzielacze
- Smok ssawny, kurtyny wodne
- Sprzęt do zabezpieczenia miejsca akacji
- Gaśnice
- Torba medyczna PSP-R0
- Szyny kramera
- Deska ortopedyczna
- Kamizelki odblaskowe
- Pilarka spalinowa Sthil
- Pasy strażackie
- Lina strażacka
- Klucze do hydrantów
- Skrzynka z narzędziami
- Motopompa szlamowa Honda
- Sorbent
- Działko dachowe
- Drabina DW10
- Miotły, łopaty, tłumice, widły
Zastępy OSP Bolechowice
"...Ku chwale tym którzy byli przed nami..."
Historia naszej OSP:
Historia OSP w Bolechowicach sięga roku 1891, jednakże pierwsze oficjalne zapiski dotyczące udziału zorganizowanej grupy w ratowaniu ludzkiego życia i mienia od ognia pochodzą z dnia 2.08.1892r. Jest to notatka zamieszczona w gazecie ,,Nowa Reforma,, NR 175 str.3 mówiąca o wielkim pożarze w Zabierzowie gdzie spłonęło 21 domów i 11 stodół w dniu 30.07.1892 jak również o pomocy z Bolechowic. Tą też datę przyjęto jako oficjalne rozpoczęcie działalności OSP.
Z przekazów ustnych wiadomo, że inspiratorem powstania OSP był właściciel majątku ziemskiego w Bolechowicach - Stanisław Ożegalski. W początkowym okresie OSP wyposażona była w prosty sprzęt tj. sikawkę ręczną przenośną, beczki, wiadra, które były przewożone wozami konnymi. Członkowie OSP musieli być zaakceptowani przez społeczeństwo na zebraniu wiejskim. W roku 1899 zmarł Stanisław Ożegalski. Brak jest danych kto później przejął funkcję prezesa , ale I wojnie światowej powrócił na to stanowisko kolejny z rodu Ożegalskich, syn Stanisława - Michał i piastował je do roku 1937 (zm.29.01.1937).
Z początkiem lat 1900 naczelnikiem OSP był Stanisław Jabłoński - kowal. Funkcję te pełnił do roku 1914. W związku z wojną został zmobilizowany do armii austriackiej. Okres tamtych lat charakteryzował się dużą ilością pożarów. Wieś Bolechowice bardzo ucierpiała w tamtym czasie, z najgroźniejszych to pożar z roku 1909, kiedy to w centrum Bolechowic spłonęły 3 domy i 1 stodoła. W 1912r. od podpalenia stodoły u Wojciecha Rusina spłonęły 2 domy i 1 stodoła a poprzez przerzut ognia duża stodoła dworska z plonami i dwie brogi z sianem. Akcja gaszenia tego pożaru trwała 2 tygodnie. Podobne pożary miały miejsce również w 1905r. w Ujeździe gdzie spaliły się 3 stodoły dworskie ze zbożem.
I Wojna Światowa wyraźnie osłabiła struktury OSP. Prawie wszyscy sprawni mężczyźni z Bolechowic zostali wcieleni do armii austriackiej i znaleźli się na wielu frontach tej wojny i tylko niewielu udało się z niej wrócić.
Po powrocie z wojny w roku 1919 naczelnikiem OSP został Wojtaszek Ludwik będąc nim do 1926r. W tym czasie zakupiono mundury, drabinę Szczerbowskiego i nową sikawkę ręczną o większej wydajności przystosowaną do przewozu na wozie konnym ( sikawki z tego okresu są przechowywane w naszej OSP jako zabytki sprzętu gaśniczego). Została wybudowana remiza z desek w centrum Bolechowic. O działalności OSP w tym okresie świadczą wzmianki prasowe z lat 1927-1928 z ,,Wiadomości Pożarnicze,, Związku OSP woj. Krakowskiego - o udziale OSP Bolechowic przy pożarze w dniu 20.01.1927 w Kobylanach, natomiast w ,,Kalendarzu Strażackim,, na rok 1928 związku OSP woj. Krakowskiego, wymieniona jest OSP Bolechowice wraz z imiennym zarządem tj. Ożegalski Michał, Sendor Władysław, Król Jozef ( materiały te znajdują się w muzeum Pożarnictwa w Alwerni).
Okres 20-lecia międzywojennego wiąże się z takimi nazwiskami jak: Wojtaszek Ludwik, Sendor Władysław, Sroka Kazimierz, którzy byli kolejnymi naczelnikami OSP. Ich działania skierowane były na zdobywanie funduszy różnymi sposobami takimi jak np. urządzenie przedstawień w szkole, festynów w dolinie bolechowickiej, sprzedażą biletów wstępu do doliny bolechowickiej za zgodą właściciela lasu. Fundusze te były przeznaczone na zakup sprzętu, mundurów i budowę nowej remizy, którą wybudowano w 1934r. A która przetrwała do 2000r. W tym czasie sprawiono także nowy wóz konny, który już wyposażony był w resory.
Nadeszła okupacja hitlerowska 1939-1945. Okupant w znacznym stopniu utrudniał działalność OSP. Remiza został zarekwirowana na magazyn a pod koniec okupacji na kwaterę żołnierską i warsztat stolarski. Sprzęt strażacki musiał być chroniony przez mieszkańców wsi i przechowywany po domach i stodołach. Członkowie OSP zostali wyznaczeni przez okupanta tzw. ,,dziesiętników,, którzy musieli pełnić warty nocne, pilnować magazynów ze zbożem itp. Po okupacji ponownie zaczęto odtwarzać struktury OSP. W 1947r. Naczelnikiem został Stanisław Sendor. W wyniku elektryfikacji wsi doprowadzono do remizy prąd oraz zainstalowano syrenę elektryczną. Przeprowadzono remont remizy. W 1957r dh Stanisław Sendor zostaje prezesem a naczelnikiem dh Józef Filo. W 1958 zostaje zakupiona motopompa M-200 a w 1959r. nowa motopompa M-800,,Leopolia,,. W 1965 jednostka cieszy się z nowego zakupu jakim był wóz konny na gumowych kołach. Przekazanie powyższego sprzętu odbywało się uroczyście po uprzednim poświęceniu przez księży, co nie było akceptowane przez władzę komunistyczne.
W 1967r. Naczelnikiem OSP zostaje Franciszek Klimek a 1970r. zostaje założona Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza. W 1970r. zostaje przeprowadzony ponowny remont remizy a od 27.09.1970 datuje się nową jakość w sprzęcie pożarniczym naszej OSP. Wtedy to właśnie odbyła się uroczystość przekazania w naszej OSP nowego samochodu pożarniczego Żuk-A15 z pełnym wyposażeniem. Kierowcą samochodu został Bronisław Namysłowski. W 1971r. naczelnikiem OSP zostaje Władysław Korbiel a w roku 1972 został założona Młodzieżowa Żeńska Drużyna Pożarnicza. W tym samym czasie OSP bardzo licznie wyjeżdża do pożarów, bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych zajmując czołowe miejsca na różnych szczeblach wiekowych. W 1978r. Prezesem OSP zostaje Franciszek Klimek który pełni tą funkcję do 1987r. W 1983r. tj. w okresie ,,stanu wojennego,, przeprowadzono remont kapitalny samochodu pożarniczego Żuk łącznie z wymianą karoserii. Koszty remontu pokryła Komenda Wojewódzka Straży Pożarnej w Krakowie. W 1986r. Na zebraniu OSP wybrano komitet budowy remizy i rozpoczęto przygotowania do budowy. Gromadzono materiały budowlane i załatwiono formalności urzędowe, opracowano projekty lecz, poniesione koszty i starania nie przyniosły efektów. Lokalizację remizy zmieniano czterokrotnie a trzykrotnie zmieniały się składy osobowe komitetu budowy. Ostatecznie przyjęto program budowy budynku wielofunkcyjnego na działce koło starej szkoły tj. dobudowy nowego segmentu szkoły, gdzie OSP otrzyma garaż i jedno pomieszczenie. W 1987r. prezesem OSP zostaje dh Władysław Sendor, syn Stanisława, który funkcję tą pełni do chwili obecnej. Działalność OSP w tym okresie to przede wszystkim przygotowania do budowy remizy, udział w akcjach ratowniczo- gaśniczych (szczególnie w okresie powodzi), imprezach sportowych, zawodach sportowo-pożarniczych, uroczystościach i imprezach strażackich.
W 1992r. OSP obchodziło 100-letnią rocznicę swego istnienia, na której otrzymała sztandar ufundowany przez społeczeństwo Bolechowic. Sztandar ten przekazał Prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP w Krakowie mgr. Tadeusz Piekarz. W dniu 19.09.1998r. wmurowano ,,kamień węgielny,, pod budowę ,,budynku wielofunkcyjnego,, a historycznym dniem dla OSP był 11.10.2000.r, w którym to OSP otrzymała od Urzędu Gminy w Zabierzowie na zasadzie umowy-użyczenia garaż i pomieszczenie biurowe w powstającym budynku wielofunkcyjnym.
Z dniem 10.11.2000r. stara remiza wybudowana w 1934r. w centrum Bolechowic przestała istnieć. Dnia 18.12.2003r. sprowadzono do OSP Bolechowic nowoczesny samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu marki IVECO, który służy do dnia dzisiejszego stanowiąc chlubę jednostki.
Bardziej szczegółowa historia OSP przedstawiona jest w kronice, którą prowadzi dh Stanisław Macałka - (wywiad z Majorem Stanisławem Macałką). W naszej remizie znajdują się również albumy z wieloma zdjęciami. W razie chęci oglądnięcia prosimy się kontaktować przez naszego e-maila.
Opis - dh Marcin Kuś, Zdjęcia - archwium OSP Bolechowice.